måndag 23 juni 2008

Dörrknopp eller Handtag?

Satt och tittade på bilden med den lilla dörren och konstaterade att bilden förmodligen var ifrån USA då dörrhandtaget inte är ett handtag utan en knopp. Typiskt Amerikanskt - Ja visst så snyggt! I Sanders barndomshem har alla dörrar knoppar så jag börjar vänja mig vid det. Jag började googla på saken och fann en blogg (sunnyswede) som talade om just det ämnet. Hon skriver:
"...slutat irritera mig över att dörrknoppen måste vridas för att man ska komma in eller ut, börjat tycka att det är helt normalt att ha tvättmaskin och torktumlare i garaget, slutat att fundera över varför man måste vrida lampknappen inte en, utan två gånger för att tända eller släcka..."

Då slog det mig! I Sanders mammas hus måste man oftast också vrida lampknappen två gånger för att det ska tändas...varför? Och varför är hans mammas hus så Amerikanskt? Inte konstigt att Sander är så USA-tokig! Han är ju näst intill fostrad som Amerikan, haha!

På vissa dörrar har jag märkt and man bara kan vrida knoppen åt ett håll och det kan ju vara lite störigt om man inte minns åt vilket! Men snygga är de...knopparna!

Cate

1 kommentar:

  1. Lite häftigare och mer personligt med knopp, och lite mer gammaldags.

    SvaraRadera