fredag 17 april 2009

Klädkod Smoking - Vad har man på sig som tjej?

När man skriver klädkod skriver man bara ut vad herrarna ska ha på sig (såklart). Man ska alltså inte skriva vad tjejerna har på sig utan det ska man kunna. Många av mina gäster har dock frågat lite oroligt vad det är som gäller egentligen.

Personligen tycker jag bara att det är kul om folk kommer och så länge de känner sig fina spelar det inte så stor roll men tanken med en klädkod är att förena sällskapet så ingen känner sig över- eller underklädd och därmed inte passar in.

Så här säger Wikipedia om klädkoden Smoking:
Damer bär lång klänning, som dock inte skall vara golvlång eller lika tjusig och påkostad som till högtidsdräkt. Damer kan också ha kortare klänning, knäkort, men inte lårkort. Klänningen får gärna vara festfin och eventuellt glittrig. Vid klädkod smoking används inte handskar.

Så här säger Magdalena Ribbing:
Lång klänning, dock ej lika tjusig som till Högtidsdräkt. Vid klädsel smoking kan damerna också ha kortare klänning (knäkort, inte kortkort), gärna en festfin kanske glittrig sådan. Men absolut inte handskar!

Hmm, ganska lika svar inte sant?

Efter som att jag är begåvad med en ganska stor skopa humor skulle jag definitivt godta detta som smoking på herrar, men något säger mig att ungefär 90% av gästerna skulle tyckte att det vore förfärligt om någon kom i detta!

Exempel på lång klänning vid klädsel smoking:

Dessa är golvlånga, men enligt mig lite mer "casual" än till högtidsdräkt.
Dessa skulle jag absolut godta!

Exempel på knäkort klänning vid klädsel smoking:

Dessa går till knät eller strax nedanför och är för mig helt godkända! Lite finare som den lila om man vill den eller lite med avslappnad som den gröna om man vill det. Man kan ju balansera bra med smycken och hår!

Exempel på lårkort klänning:

Enligt experterna får man absolut inte ha lårkort klänning på sig, men jag vet att det exempelvis ska komma två 14-åringar på vårt bröllop och för mig är det helt OK om de kommer i lårkort klänning. "Tant Agda" 50 bast kanske skulle hålla sig till klädkoden dock!

Hoppas att jag svarat på eventuella frågor!

2 kommentarer:

  1. Jag ska på black tie-bröllop dvs smoking o har köpt en lång klänning som är fin men inte tjusig.
    Den är småblommig och i crepematerial. Den är mera söt o fin. Hittade ingen som passade i finare mateial. Kan det fungera? Bröllopet kommer att äga rum i USA.
    Måste man ha kuvertväska?

    SvaraRadera
  2. Hej och förlåt för sent svar. Lite svårt att svara på då min fantasi är rätt dålig. Crepematerial låter jättebra, småblommigt låter mindre bra, men svårt att säga när jag inte vet exakt. Se till att du är riktigt fint stylad i övrigt. Lite extra fint hår och bling-bling. Småblommigt klingar lite för "midsommarafton" i mina öron, men jag kan ha fel. Vet du vad de andra gästerna ska ha för klänningar?

    Kuvertväska är ju självklart finast men om det är ok för värden har du ju såklart det du trivs bäst med. Bara det inte är en ryggsäck! ;)

    SvaraRadera