tisdag 13 januari 2009

Bröllopsresa - Aruba

Jag har länge nu funderat på var vi ska åka på bröllopsresa. Tanken var att vi först skulle åka en vecka till Västindien/Karibien och sedan en vecka till Amerikat men jag känner att jag inte vill stressa runt så mycket som vi gjorde när vi åkte till Thailand. Jag vill istället åka till ett riktigt bra solresmål och stanna där i två veckor och bara slappa! Jag har varit inne på många olika sidor och läst på om de flesta öarna i Västindien och tillslut verkar det som att jag fastnat för Aruba, vi båda kanske jag skulle säga då Aruba har mycket som A gillar. Vad får ni snart reda på!

Jag har leta runt länge efter bra information om Aruba och det finns men informationen är utsprid och lite vattnig. Inte minst på Svenska då det verkar som att Svenskarna inte hittat dit ännu, nej det är inte som Thailand. Jag har därför bestämt mig för att skiva ner all nyttig information jag hittat om Aruba!


Kort fakta:
Ca 100.000 invånare. Huvudstad: Oranjestad (ca 30.000 invånare). Språk: Papiamento, spanska, engelska och holländska då Aruba tillhör Holland/Nederländerna.
Tidszon är -4 timmar. Ön har en egen flygplats strax utanför Oranjestad. Det är högertrafik något som underlättar om man vill hyra en jeep. Klimatet är tropiskt och har korta regnperioder när Sverige har vinter. Efter som att det regnar sällan är luftfuktigheten låg. Medeltemperaturen ligger runt ca 26-30 grader i luft och vatten.


Orjanestad:
Huvudstaden är belägen på öns västra del och har ca 30.000 invånare. Husens arkitektur går i typisk Holländsk stil och är målade i vackra pastellfärger vilket ger staden ett "dockigt" intryck. Staden kryllar av gallerior i Amerikansk anda då större delen av turisterna kommer från just USA. Priserna är inte speciellt låga utan följer Amerikansk standard och man handlar hellre med dollarn än med landets egna valuta: Arubas Florin. Lloyd G. Smith Blvd är ett populärt shoppingstråk då det kryllar av folk, speciellt när de stora kryssningfartygen lägger till i stadens hamn.


Stränder & Bad:
Aruba har fyra mer kända stränder. Eagle Beach, Palm Beach, Baby Beach och Arashi Beach.
Eagle beach kantas med fåvåniga hotell ämnade för lugnare resor utan barn och festande.
Palm beach kantas med höga hotellkomplex och har därför fler besökare och högre trängsel.
Baby beach ligger på öns södra udde och är helt och hållet långgrund, passade för barn och simskolor. där av namnet.
Arashi beach ligger på öns norra udde och är känd för sitt klara vatten för bra snorkling.

Alla stränder har finkornig sand och klart vatten. Eagle- & Palm beach rengörs dagligen och är fri från skräp. Det finns också gratis solstolar till förfogande om man inte orkar pressa i solen hela dagen.
Jag ser ofta att folka skriver saker i stil med "Den här gången såg det verkligen ut som bilder i katalogen! Detta är paradiset! Du kommer inte att bli besviken!" så jag antar att stränderna är vackra.
På grund av de starka nordvindarna på den nordvästra kusten kan det vara direkt livsfarligt att bara där... men de lockar många surfare!
Läs mer på Ving om bad och stränder!


Äta:
Det finns några hotell som erbjuder All Inclusive men det ska tydligen finnas riktigt bra mat på Aruba så det vore synd om man missade det genom att bara äta hotellmaten. Även om det inte är några Thailandspriser så finns det mat i alla prisklasser.
Billiga Restaurangkedjor: McDonalds, Wendys, KFC, Dunkin Donuts, Dominos Pizza, Taco Bell, Subway, Tony Roma's, Hooters, Tomato Charlies och många fler, ja allt en äkta Amerikan behöver... och så A förståss!

Jag publicerar detta nu och forsätter senare.... kom tillbaka då!


2 kommentarer:

  1. Haha, tidsskillnad +5. Då ligger det ju någonstans borta vid riktiga Indien och inte västindien!

    SvaraRadera
  2. står det inte -4 timmar?? eller ser jag fel? jag tycker iaf att det ser jättefint ut catrin!! go for it! kramar

    SvaraRadera