torsdag 19 mars 2009

Att servera en Våningstårta!


Jag har länge suttit och funderat på hur sjutton vi ska servera tårtan!
Hur ska vi skära i den?
Var börjar man?

Sedan hittade jag svaret:
"Enligt tradition (Amerikansk?) ska man ha en tårtkniv dekorerad med ett band bredvid kakan, bruden plockar upp kniven (den bör inte lämnas till henne) och skär en liten bit från det nedre skiktet av kakan. Detta är den bit bruden och brudgummen kommer att "mata" varandra med.

Vanligtvis, efter den första biten, hämtas tårtan av personalen och tas till köket, där den kommer att skivas upp samt läggas på fat för servering. Men först, kommer den översta delen att tas bort och omsorgsfullt förpackas så att den kan frysas. Sedan förpackas kakan i plast och placeras i en tårtbox, som också kommer att förpackas i plast. På deras första årsdag, kan man och hustru fira genom att äta den konserverade tårtan."

Blä! Det tänker inte jag göra i alla fall... tror jag inte...

1 kommentar:

  1. Tja enligt svensk tradition ( alla jag varit på) brukar bruden och brudgummen skära tårtan tillsammans, mata varandra från samma tåtbit, sen skär personalen upp tårtbitar vid buffebordet ( allt för att det ska gå lite snabbare, gästerna brukar vara lite i hatten) Ibland sitter gästerna och personalen bär ut....M

    SvaraRadera